• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89063
+
-

اوردوز با «عشق ممنوع» و «حریم سلطان»

چگونه سریال‌های ترکیه‌ای ایرانی‌ها را به تماشای خود معتاد کردند؟

اوردوز با «عشق ممنوع» و «حریم سلطان»

شهاب مهدوی_روزنامه نگار

اول سریال‌های کلمبیایی بودند که با سوژه‌های خط قرمزشان و انواع و اقسام مثلث و مربع و ذوزنقه عشقی وارد منزل ایرانی‌ها شدند. سریال‌هایی که البته دوز موارد منشوری‌شان آنقدر زیاد بود که مناسب تماشای همه اعضای خانواده شناخته نشوند. ابتدای دهه90 نوبت به حل کردن سریال‌های ترکیه‌ای رسید. صنعت سرگرمی‌ساز کشور همسایه‌مان با دوبله فارسی سریال‌هایش، کاری کرد که تنها مهران مدیری و یکی دو نفر دیگر در دوران اوجشان می‌توانستند انجام دهند. سریالی که به شدت گل کرد و تماشایش تبدیل به نوعی اعتیاد برای ایرانی‌ها شد، عشق ممنوع بود. مجموعه‌ای که ابتدا سریال محبوب زن‌های خانه‌دار بود و طولی نکشید که تبش همه‌گیر شد و عکس هنرپیشه‌هایش روی جلد نشریات سبک زندگ و خانوادگی هم رفت. 
مجموعه عشق ممنوع سال90 با دوبله فارسی از شبکه جم در 165 قسمت پخش شد و ایرانی‌ها را معتاد تماشای خود کرد. طولانی‌بودن سریال و پیش نرفتن داستان در بسیاری از قسمت‌هایش انتقادهایی را برمی‌انگیخت ولی حتی تکرار و تطویل هم نمی‌توانست جلوی اعتیاد به تماشای عشق ممنوع را بگیرد. سال‌های 90 و 91 خیلی‌ها در تاکسی و اتوبوس و مترو از عدنان‌بیک و سمر و مهند حرف می‌زدند. روزهایی که هیچ سریالی از صدا و سیما پخش نمی‌شد که چنین ایرانی‌ها را به خود علاقه‌مند کند. بعد از عشق ممنوع، تعدادی دیگر از سریال‌های ترکیه‌ای هم توانستند تماشاگران پرتعداد بیابند و با وجود طولانی بودن، ایرانی‌ها را به خود معتاد کنند. گاهی وقت‌ها به نظر می‌رسد خود همین طولانی‌بودن و تمام نشدن سریال‌ها، یکی از دلایل مهم اعتیاد به آنهاست. اتفاقی که در مورد سریال «فاطما گل» هم رخ داد. چند سال بعد از ماجراهای عدنان بیک و سمر و مهند نوبت به سریال حریم سلطان رسید تا میلیون‌ها ایرانی را علاقه‌مند به تماشای سرنوشت سلطان سلیمان از پادشاهان عثمانی و همسرانش کند. حریم سلطان آنقدر گل کرده بود که حتی سلطان فوتبال ایران هم اعلام کرد هرجا که باشد باید حتما این سریال را تماشا کند. وقتی از اعتیاد به تماشای سریال‌ها حرف می‌زنیم باید به این نکته هم توجه کنیم که بسیاری از تماشاگران، بعد از تماشای شبانه، در روزهای بعد تکرار قسمت‌ها را هم  از دست نمی‌دهند و سریالی که دیده‌اند را دوباره و سه باره تماشا می‌کنند. درست مثل معتادی که دوز اعتیادش چنان بالاست که از مصرف مکرر موادمخدر نمی‌تواند دست بکشد. 
یکی از مهم‌ترین دلایل اعتیاد تماشاگر ایرانی به سریال‌های ترکیه‌ای دوبله بودن آنها بود. با دوبله فارسی تماشاگری که عادت به تماشای فیلم و سریال‌ها با زیرنویس را نداشت، به راحتی عشق ممنوع، فاطما گل، حریم سلطان و چندین و چند سریال ترکیه‌ای دیگر را دنبال می‌کرد و از تماشا کردنش لذت می‌برد. آنقدر که گاهی وقت‌ها می‌شد نگران اوردوزکردن معتادان به تماشای سریال‌های ترکی شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید